Warmachine

"Sissies. Little girls. Nancy boys... go home. This game is not for you." -- Page Five.

Zo stellen de makers, Privateer Press, hun nieuwe miniature combat spel
voor, en vatten daarmee ook de voornaamste troef samen: attitude.

Het spel draait om de enorme Steamjacks, geleid door een Warcaster. Deze
steamjacks zijn metalen, half-magische half-technologische constructen die
werken op stoomkracht. Een warcaster heeft de gave om zulk een machines te
plooien naar hun wil, en is dus in staat ze in te zetten voor de vele
vredelievende toepassingen die zich onmiddellijk aanbieden: Stedelijke
verfraaiing, het omploegen van akkers, al het zware en vuile werk dat tot
dusver door mensen moest worden uitgevoerd. Kortom, ze laten toe de Iron
Kingdoms uit te bouwen tot een ware, verlichte utopie.

YEAH RIGHT! Ga thuis bloemschikken, stuk hippie, en lees de bovenste regel
nog eens! 'Jacks worden gebruikt voor het in elkaar stampen, slaan, rammen,
smijten, beuken en uiteenrijten van andermans' 'jacks, en zo hoort het ook.

WARMACHINE benadrukt naakte agressie, wat maakt voor snelle gameplay die het
voordeel legt in de handen van de speler die initiatief neemt, en die de
tegenstander dwingt onder zijn eigen voorwaarden te spelen. Een denkfout of
een gemiste kans kan en zàl regelmatig het spel beslechten.

Een typisch duel wordt gespeeld met 1 Warcaster en 2 tot 4 Warjacks per
speler, en duurt ongeveer een half tot 1 uur. Grotere spelen zijn uiteraard
ook mogelijk, waarbij de Warcasters steun krijgen van verschillende troepen
uit hun respectievelijke facties, en elke 500 punten toelaat een extra
Warcaster in te zetten. Alle regels en gegevens zijn beschikbaar in een
enkele handleiding: Warmachines - Prime.

Het spel
---------

"We didn't set out to reinvent the wheel with this game. We just armor-plated it, covered it with spikes and rolled it over your grandmother's house." -- Page Five."

warmachinecover

WARMACHINE valt onder de categorie van snel geleerd maar moeilijk
gemeesterd. De regels zijn simpel en vertrouwd, maar verbergen een grote
diepgang en flexibiliteit. (De basisregels zijn trouwens gratis te
downloaden.)

Het belangrijkste element om dit uit te dragen is 'focus'. Een 'jack wordt
zoals gezegd gecontroleerd door een Warcaster, en kan zonder veel
concentratie rondwandelen en een beetje om zich heen slaan. Wil deze echter
grotere krachttoeren uithalen, zoals sprinten, chargeren, harder of vaker
slaan, of zelfs met andere 'jacks gooien dan zal de Warcaster daar meer
moeite voor moeten doen, en focus toebedelen aan die 'jack. Met focus die
niet in 'jacks wordt geinvesteerd kan de Warcaster dan zelf nog spells casten.
Deze focus wordt aan het begin van elke ronde opnieuw verdeeld onder alle
'jacks, en laat dan ook toe elke beurt een volledig ander (en hopelijk
onvoorspelbaar) plan te proberen. Is er een onbeduidend klein 'jackje in uw
rug geinfiltreerd? Negeer het, en zie hoe het de volgende beurt verzadigd
met focus je eigen Warcaster tot rode pulp vertrappelt. Het aantal
combinaties en gemene manoeuvres is onbeperkt.

Ook belangrijk te weten is dat het eigenlijk niet het objectief is om de
andere warjacks te verslaan, dan wel de Warcaster. Deze bestuurt ze immers
allemaal, en eenmaal dood vallen alle vijandelijke jacks ook stil. Deze
warcaster kan zich ook niet ergens gaan verstoppen, want blijft die te ver
weg kan kunnen de jacks niet meer behoorlijk bestuurd worden. Schakel je
liever eerst alle 'jacks uit, of vlam je liever door z'n linies om de
Warcaster aan te vallen, dat beslis je zelf. Dit klinkt misschien
makkelijker dan het in werkelijkheid is... Naast krachtige spellcasters zijn
de meeste Warcasters namelijk lang niet te beroerd om zelf een warjack of
twee tot schroot te slaan als die te dichtbij durven komen.

Nog een vernieuwing is het idee van 'feats'. Elke Warcaster heeft een
verschillende feat, die slechts eenmaal per spel kan worden gebruikt.
Sommige zijn subtiel, andere zijn blatant, maar allemaal kunnen ze een
verwoestend effect hebben wanneer ze op het juiste moment worden gebruikt.
Deze effecten varieren van High Examplar Kreoss die zijn God aanroept om
alle vijanden op het strijdveld omver te kegelen, tot de Iron Lich
Asphyxious die alle levende wezens rondom hem parasiteert om zijn eigen
(aanzienlijke) spellcasting macht nog te verdubbelen.

Facties
-------

"Some games have units that are clearly overpowered. WARMACHINE doesn't have any other
kind." -- Privateer Press

Momenteel zijn er vijf verschillende facties uitgewerkt, elk met hun
particuliere speelstijl. Deze facties kunnen aangevuld worden met huurlingen
die voor iedereen beschikbaar zijn. Onder deze huurlingen ook Magnus the
Traitor, die aan het hoofd staat van zijn eigen volledige factie!

Cygnar
------

warmachinecygnar

Cygnar is het heersende koninkrijk in de Iron Kingdoms. Geavanceerd zowel in
magie als technologie, heeft Cygnar een gebalanceerd leger met efficiente
Warjacks, ondersteund door goed-georganiseerde infanterie regimenten.
Cygnarian Warcasters verkiezen om hun vooruitstrevende technologie aan te
wenden om vanop afstand andere legers te verlammen, en daarna de restjes
bijeen te schrapen.

Cryx
----

warmachinecryx

Cryx is een natie gecorrumpeerd door de Vader der Draken, en houdt er dus
weinig scrupules op na. Hun constructen zijn samenraapsels van stoommachine
en necromantisch weefsel, aangedreven niet alleen door kool, maar ook door
de zielen van slachtoffers verzameld op hun piratentochten. Vermoedelijk is
dat ecologisch meer verantwoord. Hun tactieken zijn navenant, zeer snel en
met vernietigend gebruik van magie.

Khador
------

warmachinekhador

De ware krijgersgeest wordt levend gehouden in de bevroren landen van
Khador. Na lang onder het juk van Cygnarese bezetting te hebben geleefd, is
het nu een volwaardige natie geworden, hoewel de agressie (zeer) ondiep
blijft smeulen. Het leger van Khador is opgemaakt uit enorme, zwaar
bepantserde 'jacks, die met hun trage maar brute kracht makkelijk elke
andere 'jack aankunnen. Die lijn wordt volledig doorgetrokken naar hun
conventionele troepen.

Menoth
------

warmachinemenoth

Menoth, een protectoraat dat zich heeft afgescheurd van het Koninkrijk van
Cygnar, aanbidt de god van dezelfde naam. Dit is goede ouderwetse
godsdienst, waar vroomheid wordt beloond, maar het purgeren van de ketter
met vuur en zwaard nog veel harder wordt beloond! Eens de massa opgezweept
is tot een maniacale religieuze ijver, is Menoth niet meer te stoppen tot
elke ongelovige is gezuiverd in de ogen van hun God!

Made by Maudlin